Alla inlägg den 7 juli 2012

Av Jessica - 7 juli 2012 18:40

4 liter gula kantareller, är det som ligger på mitt köksbord. Väntar på att rensas. Så avkopplande och roligt att plocka, desto mindre roligt att rensa. Fast man får ta det onda med det goda!


Var i "min" skog och rekade förra helgen och det var mycket på gång. Så idag var det dax att kolla av igen... Tydligen har även andra nu börjat fatta att kantarellerna har kommit.... För nu stod det bilar lite här och där utmed vägen igen. Jobbigt med andra i skogen. Inte blev det mindre frustrerande när "mina platser" var upptagna. Finns 2 ställen där man kan parkera för att komma till "min" svamp.


Jag vill inte gå upp med tuppen när jag är ledig, bara för att få behålla min svamp för mig själv.... Så jag körde till ett annat ställe och gick en vända, där fanns nada. Beslutade mig för att åka förbi mitt ställe igen, och då var den ena bilen borta. Hade inga större förhoppningar på att hitta nåt, men stannade ändå.


Ja, visst var det så att det var plockat. Så om jag hade varit där först, så hade jag säkert haft det dubbla med mig hem. Tack o lov så hade personen missat både lite här och där. Jag plockade inte rent i skogen, det finns mängder med små gula som behöver växa till sig!


3 1/2 timmar blev det i skogen idag. Så om det inte är fettförbränning att plocka svamp så är det definitivt "svett-förbränning". Jädrar vad det är tungt att gå i gummistövlar i skogen. Sen har jag ju alltid heltäckande kläder eftersom jag inte tål myggbetten, så det gör ju sitt till... Tänk om man hade kunnat gå i skogen i shorts och linne - det vore nåt. Dessutom undrar jag varför svampen måste växa i dessa backiga skogar? Tar gott i lårmusklerna efter några timmar.


Resten av kvällen får nu ägnas åt att rensa.... Vem vet, i morgon kanske jag får ta en sväng till mitt ställe här i närheten och se vad som händer där.

Ovido - Quiz & Flashcards