Alla inlägg under december 2011

Av Jessica - 31 december 2011 15:14

Året går mot sitt slut. Jag har funderat över vad jag ska skriva här idag. Nyåret är ju en tid för eftertanke och sammanfattning. Samt en tid för drömmar, planering och framtidshopp.


Som jag skrev igår, så är jag inte en stor fantast av nyår. Kanske för att jag är en pessimist och inte en optimist.... Lättare att komma ihåg allt som varit, både bra och dåligt, fast mest det dåligt. Svårare att se framtiden med positiv inställning..... vet ju att det finns en verklighet....


När jag har funderat idag har jag kommit fram till att det är lättare för mig att komma ihåg svåra, tunga, tråkiga saker, än de roliga. Det kan ju inte vara så bra!! Borde ägna det kommande året att försöka ändra mitt tankesätt. För det är ju vi själva med våra tankar som påverkar hur vi upplever det som händer, och därmed också hur det kommer påverka oss och vårt mående. Ni vet: " är glaset halvfullt eller halvtomt".


Tror helt enkelt jag får fortsätta och fundera lite till....


Har idag tagit mig en sovmorgon! Underbart, vet inte när jag sov länge en lördag senast. Har nu duschat och satt på mig lite trevligare kläder, än mina mysbyxor och fleecetröja. Städat kaninens toalett, och tagit fram filt som skall ligga över hans bur i kväll. Kaninen är just nu ute i soffan och luftar sig. Han får busa av sig lite grann, så han kanske blir lite trött i kväll. Han brukar springa mellan kuddarna och ryggstödet, verkar tycka det är spännande med tunnlar!


Om en stund skall jag ge mig av hem till barnen och deras pappa. Vi ska självklart gå och titta på fyrverkerierna. Är ju perfekt väder för dessa idag! Sen blir det nåt gott att äta hemma hos dem. Myser några timmar med mina killar, men avslutar sedan nyårsafton här hemma hos vår minste familjemedlem. Tror dock inte jag kan mysa med honom ikväll. Är nog tryggast för honom i sin bur, med dämpat ljud och ljus!


Kram på er alla! Var försiktiga ikväll och i natt med era smällare och raketer!!!


Vi hörs på det nya!

Av Jessica - 30 december 2011 20:42

Äntligen är arbetsveckan över! Trots att det bara varit en 4:a dagars vecka, så har den känts lång. Trots att det varit mindre på jobbet att göra, är man lika trött varje kväll. Man vill bara hem och "dö" i soffan. Fast inte ens i kväll tillät jag mig att göra det.... tänker att om jag får en del gjort idag, kanske resten av helgen kan gå i ett lunkande tempo...


Efter jobbet tog jag vägen via barnens pappa. Skulle lämna Axels mobiltelefon. Han o Oscar fick äntligen sina efterlängtade SIM-kort. (Axel har nu haft mobiltelefon i 2 år, utan något SIM-kort.... Har inte tyckt att han haft behov av att ha någon egen mobil). När jag kom hem städade jag kaninens bur. En liten städning av kaninens toalett, nytt vatten och påfyllning av hö görs varje kväll. Men att byta allt i buren gör jag bara ca. varannan vecka. Då kaninen så gott som alltid sköter sina behov i sin toalett, så behövs inte strö o halm bytas ut så ofta. Har även bearbetat tvättkorgen, och nu är den TOM!!!! 1 maskin går fortfarande och 1 är i tumlaren. Så gott att ha en tom tvättkorg!


Imorgon är så detta året slut. Det blir en lugn kväll för min del. Jag tycker inte om nyår, av flera anledningar - men dem kan jag gå in på vid annat tillfälle. Så i morgon kväll ska jag vara en stund med mina killar. Vi brukar gå tillsammans och se på GP´s fyrverkeri. Sen är vi tillsammans en stund. Sista timmarna spenderar jag hemma. Tänkte se till så kaninen inte dör av rädsla o stress.... Han är ju bara 3 månader, så jag vet inte hur han reagerar. Förra året hängde jag ett täcke över buren åt vår andra kanin. Det stänger ju ute ljus och även en del ljud.


Jag har blivit erbjuden att följa med min bror o svägerska till Peacock, snällt, men nej tack. Fick även en fråga om jag inte skulle följa med Käthe till Kungälv, men även där nej tack. Har de sista åren verkligen inte varit på fest-humör denna helgen. Så jag tycker det är så skönt att vara för mig själv. Funderade ett kort tag på att bjuda hit vänner, men kände sen att jag inte var riktigt laddad för det. Kanske nästa år.... vem vet...


Framför allt ska ni veta att det är underbart skönt att vakna o inte vara bakis!


Men till er som verkligen gillar nyårsafton önskar jag er alla en underbar kväll! Alla önskas ett GOTT NYTT ÅR!!


  

Av Jessica - 29 december 2011 21:08

Idag efter jobbet var jag hembjuden till min kompis Kristin. Hon var ledig idag, så hon hade bjudit in mig på middag, trevligt!!! När jag åkte hem fick jag dessutom med mig en matlåda till imorgon! Så nu behöver jag inte ställa mig o laga mat, eller ut o handla nåt imorgon till lunch. Så snällt och omtänksamt!


Första gången jag träffade Kristin var en regning höstkväll 2004. Hon skulle då visa min hur jag skulle städa dagiset, som våra barn gick på. Sen dess har vi umgåtts och en fin vänskap har växt fram under dessa åren.


Vi försöker att hålla kontakten ganska så regelbundet. Ibland går det bra, ibland går det riktigt uselt och det går länge mellan vi hörs och ses. Fast oavsett hur länge det har gått, så är det aldrig några problem när vi ses. Vi har alltid så trevligt ihop, och alltid SÅ MYCKET att prata om! (nån som blir förvånad?)


Jag mår alltid så bra när jag har träffat Kristin. Med henne kan jag prata om ALLT, och vi förstår varandra på ett speciellt sätt!


Goda, nära, kära vänner kan man inte få för mycket av! De ger ett positivt energi-tillskott, som är så oerhört viktigt!


Tack för ikväll, Kristin!

Av Jessica - 28 december 2011 20:50

Är den senaste författaren som jag läst böcker av. Läste dessa 2 strax före och under julhelgen.


 


Kan hålla med recension från Svensk Damtidning "härligt smaskig, jetsetaktig och full av intriger".


Ingen tung läsning som kräver nåt av läsaren, men man blir ändå fångad o vill fortsätta läsa. Så nu har jag precis börjat på hennes 3:e bok.

Av Jessica - 28 december 2011 20:45

Packar fortfarande upp efter julhelgen.... alla kläder är uppackade och lagda i tvättkorgen och det oanvända är åter i resp. garderob. Håller dock fortfarande på att packar upp julklapparna. Både mina och barnens. Barnens placeras på deras sängar, så de kan ta hand om dem nästa gång de kommer hit. Vissa av barnens saker får jag ta hand om tills de skall utnyttjas. Mina egna saker packas upp då och då. Låter som vi fått mängder med presenter, men så är det inte. Vi har fått alldeles lagom, men jag är så seeeg när det gäller att plocka upp...suck..


 


De här hade jag önskat mig i julklapp. Min gamla telefon sjunger på sista versen, batteriet laddar nästan inte alls längre. Helt plötsligt, utan förvarning bara dör den. Så detta är en välkommen julklapp. Nu kan jag snart babbla på i telefonen igen!!!!

Av Jessica - 28 december 2011 17:42

Ytterligare en arbetsdag till ända. Nu är hälften gjort... bara 2 dagar kvar till helg... fast en "vanlig" helg, bara 2 dagar ledigt.. Lite futtigt tycker jag.


Vi på bvc kan ju planera vår verksamhet ganska så mycket, självklart kan vi inte styra över hur många nyfödda vi måste ta hand om, men vi kan styra besök av de äldre barnen. Så här under mellandagar brukar vi dra ner på den verksamheten, eftersom vi ibland vill passa på att vara lite lediga. Så nu är det bara de nyfödda och de yngsta barnen som får komma, 2 1/2-åringar, 4-åringar och 5 1/2-åringar får komma igen i januari. Så när det gäller besöken har vi det lite lugnare. Det vi istället gör är att räkna statistik..... verkligen INTE den roligaste arbetsuppgiften man har. Men den skall göras varje år. (Detta ligger sedan till underlag för att socialstyrelsen sedan ska kunna gå ut o säga t.ex att kvinnor i Göteborg ammar mindre, barn i x-län vaccineras mindre etc, etc...) Vi räknar alltså samlad statistik på allt vi gjort under året, och det tar några arbetsdagar....


Nere på vårdcentralen har de däremot fullt upp, och de kan ju inte styra sina arbetsdagar alls. Bemanningen är minsta möjliga, men befolkningen är sjuk!!! Många förkylningar, onda halsar, onda öron....ja, jag vet inte allt. Det är ju drop-in, så det är svårt att styra antalet besök, det som kan hända är att väntetiderna blir långa. Idag hade vi 2 läkare i tjänst. Igår såg jag dem inte alls varken på frukost eller lunch. Det är inte bra. Idag kom i alla fall den ena läkaren till frukost. Den andra såg jag inte skymten av. Var sedan nere på vårdcentralen vid 11-tiden och träffade på henne. Frågade om hon hade ätit frukost, "näe, för mycket att göra, jag hinner inte"....


Så vad gör lilla jag då? Jo, jag gick upp till fikarummet och hämtade en kopp kaffe och ett äpple till henne. Det visade sig att hon hade sina smörgåsar på rummet. Hon verkade bli glad över att få en kopp kaffe, och jag blev tackad med en varm kram!


Ibland är det så enkelt att glädja någon, att visa att man ser varandra!

Av Jessica - 27 december 2011 18:07

Så var första arbetsdagen efter julledigheten avklarad. Var väl inte så motiverande att kliva upp i morse, men det är ju bara att försöka stå emot viljan att dra täcket längre upp över axlarna och borra ner huvudet i kudden.... Bara att tända lampan, sedan försiktigt ta bort täcket från den varma kroppen, och sticka ut fötterna över sängkanten... och sen är man igång....


När jag kom ut på parkeringen idag, funderade jag över om det verkligen var idag som jag skulle jobba. Verkade som jag var den enda av grannarna som jobbade, för alla andra bilar stod kvar. Skönt för de gottegrisarna att få ligga kvar och sedan gå hemma och softa. Jag fick minsann starta igång min älskade bil och köra till jobbet. Inte precis några köer att tala om idag!!


Dagen har dock försvunnit fort. Haft lagom mycket att göra, det gillar jag. Har dessutom varit på 2 hembesök och träffat små nyfödda. Detta innebär att jag får komma ut i friska luften en kort stund. Idag sken ju dessutom solen, så då är det underbart att få lufta sig lite.


Nu ska jag packa upp de sista sakerna, och sedan ta hand om en maskin tvätt.... vardagen är åter...

Av Jessica - 26 december 2011 19:24

Åter efter att ha varit julledig från bloggen i några dagar. Spenderat härliga dagar hemma hos mamma och pappa! Hela gänget som skulle fira jul tillsammans anlände i under eftermiddagen/kvällen den 23:e. Barnens pappa reste hem tidigt på juldagsmorgon, eftersom han skulle jobba. Vi andra reste hem i eftermiddags. Nu är det bara mamma, pappa och gamla morfar kvar.... tror de sitter i lugn o ro, dricker lite glögg och njuter av tystnaden....


Underbart att vara tillsammans allihopa några dagar. Funkar så bra, är det några diskussioner som blir lite "heta" så är det jag och min bror som inte har samma åsikt...


Annars har vi alla verkligen tagit vara på tiden och kopplat av och umgåtts. Det har pratats och skrattats mycket. Självklart ätits massor med mat och godis. Vi har varit ute och promenerat, spelat sällskapsspel, lekt med i-phones och i-pads, spelat Wii, lyssnat på trumpetspel, gosat med kaninen, läst böcker, druckit glögg, vissa har badat bastu, haft besök av tomten, öppnat julklappar, spelat bingo....


Ja, vi har helt enkelt en lugn, skön jul. Underbart att spendera några dagar tillsammans. Ingen som är stressad och ska vidare till nästa firande. Varje jul kompenserar att vi kanske inte alltid ses så ofta som vi egentligen önskar under resten av året.


Barnen är nu hemma hos sin pappa, de är lediga tillsammans denna veckan. Här hemma är bara jag och kaninen. Tomt och tyst. Jag försöker packa upp... en av alla tråkiga sysslor som man kan behöva göra... Samt att jag mentalt försöker ställa in mig på att det i morgon bitti faktiskt är jobb som gäller....phu...hur ska det gå efter 5 underbara lediga dagar...

Ovido - Quiz & Flashcards