Alla inlägg den 17 december 2011

Av Jessica - 17 december 2011 13:49

 



Mitt ansvar för julbordet är inte speciellt stort.... men det lilla ansvar jag får, har jag nu utfört! Jag har på mammas beställning varit och köpt lite sill. Mamma brukar alltid själv göra sillinläggningar, men tyckte den här var så god, så hon ville ha den också. Så det var det enda som förväntas av mig, att bidra med till julbordet!....


Förra året hade jag inte ett enda ansvar... men tog med 2 sorters julgodis, de här 2 sorters sillarna, samt Ris-a-la-malta.


Varför har jag då inget ansvar???... Jag är ju ändå vuxen och borde väl kunna bidra??....

Jag vet varför!!!   


Jag tror det var vår andra jul utan mormor, som jag lovade att koka risgrynsgröten. (jag är faktiskt bra på det...) I alla år hade det varit min älskade mormor som gjorde det, men när hon nu inte fanns med oss längre så kände jag att jag ville ta över den traditionen. Ingen gröt i plastkorv, här inte! Jag kokade MYCKET gröt, kvällen innan julafton. På julafton åkte vi så iväg till mamma o pappa. När vi har kört ca. 8 mil och har 2 mil kvar kommer jag på.....GRÖTEN!!!!... Jäklar, den stod kvar hemma i kylskåpet. Ja,ja... det blir julafton ändå....


men... min bror som var hemma för att fira jul för första gången på säkert 5 år, blev inte lika nöjd... Han bara skulle ha risgrynsgröt. Ingen jul utan "tomte-gröt". Så han satte sig i bilen o körde in till Ulricehamn. Jag tror han var precis överallt han kunde tänka sig, men all gröt var slut....


Så julen efter det säger mamma lite försiktigt: "har du tänkt att koka gröt i år igen? Tar du illa upp om vi har några korvar här ifall om att...."

Näe då, jag tar verkligen inte illa upp, men jag står inte heller o lägger tid på gröten. Så sedan dess äter vi tomtegröt från plastkorv!!



Av Jessica - 17 december 2011 09:04

Rubriken stämmer inte för mig!! Men kl är 9, här sitter jag med dagens andra kopp kaffe. Har precis kommit hem från simskoleavslutning för Peter.


Vilken kille! Det var en mental gräns han skulle komma över. Efter att ha varit en av de försiktigaste av alla barnen, så vände det total förra gången. Idag hoppade han, simmade - med stor ryggdyna o sockerbitar, liten ryggdyna o sockerbitar, bara sockerbitar och 4 meter utan några som helst hjälpmedel! Jag är så stolt och glad för hans skull! Hur stolt han är kan ni bara föreställa er. När det gäller hans utveckling inom vattenvana o simkunskap så stämmer uttrycket: "plötsligt händer det"


Såå, vad ska jag då göra resten av dagen? Dagen blir väldigt lång när man är igång redan kl. 7 på morgonen och inte behöver åka till jobbet. Jag ska ta det lugnt, läsa i min bok, gosa med kaninen. Ska också åka iväg och handla lite till när vi ska göra godis. Tänkte passa på att åka iväg snart. Jag är ju vaken och skönt att få det gjort innan det blir tjockt med folk i affären.


Det känns som det kan bli en bra dag!

Ovido - Quiz & Flashcards