Alla inlägg den 2 december 2011

Av Jessica - 2 december 2011 20:29

    


Kajsa är den som får följa med mig ner mellan lakanen i kväll.


Jag läser mycket böcker. Märker hur mycket mer böcker man hinner läsa nu när barnen börjar bli äldre. De kan greja med sitt och jag kan få en stund i soffan och läsa lite grann. Behöver inte bara läsa vid toalettbesök längre, underbart!


Sista året har jag mest läst pocketböcker. På jobbet har vi en "byt-låna-hylla". Vi tar alla med våra utlästa böcker och lånar av varandra. Har blivit ett ganska så stort "bibliotek". Har dessutom hittat till Emmaus. Där kan man köpa pocketböcker för 10 kr. samtidigt som pengarna går till välgörande ändåmål. 10 kr är ett bra pris för pocketböcker, alldeles lagom för mig. Här hemma har jag nedersta lådan på byrån fylld med böcker som "ligger på vänt". Både skönlitteratur, deckare, verklighetsberättelser och lite faktaböcker. Bara att välja vad man är sugen på.


Börjar redan bli trött och längtar ner i sängen och läsa!

Av Jessica - 2 december 2011 20:19

 



I eftermiddags varit med lilleman på Lundbybadet. Han går på simskola, men hans utveckling har stått still lääääänge. Tänkte i helgen som gick, att nu måste vi försöka bada lite grann. Tog alla 3 killarna i söndags och åkte till ovanstående bad. Lilleman bröt ihop när han skulle i stora bassängen, suck. Efter alla metoder...vädjan, samtal till hans förstånd, ilska och lite hot, så tog han sig samman och efter en stund var det skönt i vattnet. Målet med träningen var att få honom att våga hoppa från kanten. Så successivt tog vi oss dit. När vi slutade hoppade han själv från kanten och simmade till mig som stod någon meter från kanten. Idag hoppade han direkt, vi jobbade oss utåt mot det djupare och nu hamnade han under vattnet varje gång han hoppade. Innan vi var klara hoppade han själv i på det djupa, när jag stod bredvid på kanten och tittade på. 


Underbart att se hans utveckling och hur hans självförtroende växte för varje hopp. Vilken nöjd och stolt kille som lämnade simhallen. I morgon kl. 8 är det upp till bevis. Jag är där och stöttar!


Jag är inget stort fan av simhallar.... tycker rent av att de är lite äckliga... Går inte dit om jag inte måste...



Av Jessica - 2 december 2011 13:09

Idag har jag semester!!! Bara sådär, en dag, utan att egentligen ha något speciellt planerat. Underbart att få ett andhål i vardagen, en extra liten paus. Försöker att då och då lägga in någon sån här ledig dag, då det ger så mycket extra energi.


Det finns ju alltid massor med saker som borde/måste göras. Idag hade jag inte planerat så mycket. I eftermiddag skall jag och lilleman åka till Lundbybadet och träna honom lite på att hoppa från kanten. Har gått lite trögt för honom på simskolan, så nu försöker jag lägga lite extra tid på att hjälpa honom. I söndags var vi också och badade och då vågade han hoppa och även flyta. Det går framåt.


Efter en sovmorgon idag, så tog jag tag i ett av alla min "måsten".... att kontakta en optiker och få till en kontroll av min syn och mina linser..... Detta bör man göra var 6:e månad..... Ni ska veta att min halvår är låååååånga... typ motsvarande 24 månader..... Sen kan man ju fråga sig hur man kan tro att man ska kunna få en synkontroll samma dag. Jag tänkte att jag försöker i alla fall. Någon kanske har fått ett återbud. Första samtalet blev ingen hjälp, fullbokat både idag och imorgon. Ringde sedan ytterligare ett ställe "telefonerna ur funktion, lättast att besöka oss".... ja, ja. Vill ju inte åka genom halva stan för att få kollat synen, så tänkte att jag åker dit o chansar. Den firman hade blivit satt i konkurs!!! MEN... de kunde genomföra synundersökningen!! Jippee. Man ska ha tur ibland!


Så nu har jag ett nytt "recept" och för första gången skall jag pröva på att beställa linser på nätet. Tänk vad mina ögon ska bli glada när det få nya, fräscha linser!


Sen när jag sitter här vid datorn ringer telefonen, det är Tele2. Jag försökte byta min IP telefon till dem i somras, men fick ett brev att de inte kunde bryta den... Så jag slängde brevet och tänkte att det var synd. Ja, vad händer sen??? Jo i september trillar så helt plötsligt första fakturan ner från Tele2. Man kan ju undra vad man betalar för. Jag betalade och tänkte att detta får jag ta tag i. Har hållt på sedan dess.... och fakturorna har trillat in varje månad och jag har betalat. (Man vill ju inte ha bet.anmärkningar) Nu meddelar dock killen som ringer att han stoppat alla räkningar och att jag självklart får en återbetalning av mina inbetalade pengar!! Visserligen bara lite drygt 200 kr, men ändå mina pengar! Känns gott.


Just nu känns det som en fantastisk dag och dessutom skiner solen ut!! 



Ni kanske tycker att jag är "äckligt" positiv. Att jag på ett näst intill löjligt sätt försöker hitta positiva små saker i vardagen, och SÅ ÄR DET! Efter att ha haft en tung utmattningsdepression för snart 2 år sedan, så har jag fått tänka om. Jag har mer än tidigare insett att livet är tufft, det är ingen dans på rosor. Det gäller därför att stanna upp, att se och känna in vad som händer. Framför allt att finna de små energi-källorna i vardagen och ta tillvara på dem. Jag jobbar på detta varje dag, och jag känner att det gör min dag lättare!

Ovido - Quiz & Flashcards