Alla inlägg den 22 december 2011

Av Jessica - 22 december 2011 23:29

Har precis gjort färdigt mitt bidrag till julbordet. Funderade ett tag på vad jag skulle ta med i år. Tycker det är kul att ta med något som mamma inte förväntar sig att jag ska ta med. Förra året tog jag med 2 nya sillinläggningar, och därför blev det "beställning" på dem i år igen. Kul när det blir uppskattat. När jag gått o funderat några dagar kom jag på det.... Jag har ju skogens guld i frysen, så självklart fick det bli en kantarellomelett. Jäklar vad god stuvningen blev.... Skrapade stekpannan som man brukar skrapa bunken på smet...


 


Blev sedan sugen på att hitta på nåt mer med lite av årets STORA svampskörd. Har googlat lite, och hittat ett recept som verkar spännande. Återkommer om det blir så att jag verkligen lagar det...


 

Några av dessa godingar skall i så fall användas, samt tänkte också ta med lite Karl-Johan, som är en rejäl smakförhöjare när det gäller svampen..

Av Jessica - 22 december 2011 21:21

 


Så var den på plats och färdig! Med kulor och pynt av alla de slag. Glitter o ljus. Här har killarna fått hänga upp allt som de själva har skapat under de senaste åren. Kul att se att killarna blir längre, så pyntet fördelas över hela granen. Önskar att jag hade tagit kort det året allt hamnade på de nedersta 3 grenarna. Som snäll mamma hade jag då inte heller hjärta att ändra det, för barnen hade ju gjort så gott de kunde och de var så nöjda och tyckte det var fint!


Här hemma har vi fr.o.m i år 2 granar. Förra året när vi hade en lös kanin här hemma, ville jag inte ha en med ljus i, samt att jag var rädd att han skulle välta den och bli så rädd så han dog. Så jag och Axel åkte för att köpa en liten gran, tänkte mig ca. 1 meter hög bara. När vi går o tittar på granar säger Axel att han vill ha en vit gran. När jag funderat en stund så tänker jag, att om det ändå är konstgjort, så kan det väl vara rejält konstgjort.


Så vi slog till och köpte oss en vit gran:


 


På kortet syns det bara lite på de nedersta grenarna, men det är glitter i granen (glittriga barr... blandat med de vita) Så den glittrar så fint. Praktiskt, behövs varken glitter eller ljus, den är så fin ändå.


Jag gillar vår kitchiga gran!

Av Jessica - 22 december 2011 08:32

Igår gjorde jag det.... min första och min andra "att-göra-lista" på 2 år! Bra eller dåligt?


Innan gjorde jag alltid "att-göra-listor". Listor över det mesta, listor med saker som inte var så akuta, listor över sånt som behövde göras ganska så snart, listor på jobbet etc.etc Det var listor över det mesta, och jag tyckte det var bra. Att de var till en stor hjälp. Hur skulle jag annars komma ihåg allt?


Men frågan är då.... hade jag för mycket omkring mig? Var hjärnan så full och stressad så det inte gick att komma ihåg och det inte gick att sortera och prioritera??


När jag mådde dåligt läste jag nämligen någonstans, att man inte skulle skriva alla dessa listor. En enkel sak som man kunde göra för att börja förändra i sitt liv. Jag kände ju igen mig direkt, en sån som skriver listor. Så jag slutade! Och vet ni vad - det fungerar utan listor! Visst har jag ibland känt, nu MÅSTE jag skriva en lista, men jag har inte gjort det!


Igår gjorde jag dock min första lista.... över det som skall tas med till julfirandet. (Har ju redan åkt ifrån julgröten 1 år, och det var inte uppskattat, MEN vi överlevde!) Samt att jag gjorde en liten lista över det som ska göras idag. Tack o lov blev den listan inte så lång, så det känns som även denna dagen kan gå i lite slöare tempo!!


Så om ni är list-skrivare, tänk till! Behövs de, och VARFÖR?


Ovido - Quiz & Flashcards