Alla inlägg den 15 december 2011

Av Jessica - 15 december 2011 20:57

Om man googlar på depression får man oändligt med träffar. När jag mådde riktigt dåligt gjorde jag det, och ja visst, jag kände igen mig i det mesta.....


Symtom på depression kan vara:


  • nedstämdhet, inget känns meningsfullt
  • svårt att påbörja och ta itu med saker
  • sämre minne
  • svårt att koncentrera sig
  • rastlöshet
  • ångest
  • lättirriterad
  • känsla av att vara värdelös
  • skuldkänslor
  • dålig aptit
  • trött, trots att man sover
  • sömnproblem

De flesta av dessa punkterna stämde in på mig... var dock inte rastlös, hade inga sömnproblem eller någon ångest. Är tacksam för att jag inte hade ångest, då jag vet hur jobbig ångest kan vara. En person som har ett ångestanfall tror verkligen att den kommer dö!....


Men livet var verkligen GRÅTT och mörkt, kan inte beskriva det bättre. Kroppen var som om den var gjord av bly, vägde fler ton. Att äta fanns inte på världskartan. Jag isolerade mig, vägrade prata med någon i telefon, skötte viss kontakt med föräldrarna och min chef via sms el. mail.


Att komma tillbaka efter detta är en lång och tung resa. Jag vill aldrig mer må så dåligt, men nu när jag har gjort det, så hoppas jag att jag har lärt mig något av det! (annars vore man dum....)

Jag har läst att 50 % av de som haft riktig depression riskerar att återinsjukna, så det gäller att vara vaken på signaler, samt att lära sig känna igen signalerna på att nåt inte står rätt till.


Ni kanske tror att ni inte känner någon som varit riktigt deprimerad, men ca. 10 % av befolkningen har någon gång i livet en depression.......

Av Jessica - 15 december 2011 17:49

Så var vi hemma igen. Ja, vi... det är alltså jag och min snoriga näsa. Skriver vi, för det känns inte som det vore någon förlust om den ville flytta till någon annan just nu. Är sååå trött på att snora och att inte kunna andas ordentligt. Men den här infektionen borde vända nu.... Den har ju varit här på besök i 1 vecka, dax att hälsa på någon annan. Tur det bara är 1 arbetsdag kvar denna veckan. Det är lite lättare att snora och känna sig kass när man är hemma.


Läste ut en bok igår kväll:



Omdömet om den, blir att den var lättläst och kort!.... Så mycket mer har jag egentligen inte att säga. Den tillförde inte något...


Vet inte vem som ska få följa med mig ner i sängen i kväll. Får botanisera i min boklåda och se vad som kan locka. Har dessutom varit en sväng på Emmaus och inhandlat 6 "nya" böcker! Började bli lite tunt i lådan, och det är bra att det alltid finns olika sorter att välja på. För man är ju sugen på olika saker att läsa. 

Ovido - Quiz & Flashcards