Alla inlägg den 14 december 2011

Av Jessica - 14 december 2011 21:28

 


Så har jag nu sovit ca. 90 minuter på soffan, och även hunnit titta på Uppdrag Granskning. Idag handlade det om Breivik och folk som tycker som honom, skrämmande.


Kvällens fundering handlar dock om det man kan läsa i tidningarna och ser på nyheterna. Det gäller mordet på 4-åringen i Ljungby. Man har kommit fram till att det var en 10-åring som mördade honom... Utredningen är därmed avslutad och det blir ju inget åtal eftersom en 10-åring är ju långt ifrån straffmyndig.


Hur kommer det sig att en 10-åring kan ta livet av någon annan? Fruktansvärt! Vad är det som gjort att detta barn blivit den person den är idag? Jag är övertygad om att vi alla föds goda! Det måste vara vår miljö som präglar vissa individer med elakhet och ondska. Vilka hemska handlingar eller ord kan skapa sånt här? Jag är nämligen övertygad om att våldsamma spel och filmer inte gör att barn agerar såhär, för i så fall skulle vi varje vecka se barn som mördar.


Visst inverkar filmerna och spelen, men det måste vara så mycket mer i barnets närmsta vardag. Eller vad tror ni?


Man blir bara så ledsen, självklart för familjen till 4-åringen skull, men även för 10-åringens skull. Ett barn ska inte få lova att "formas" till att blir en mördare. (förstå mig rätt, jag tror självklart inte att föräldrarna till 10-åringen med mening skapat en mördare, men jag kan inte låta bli att undra över hur vardagen sett ut i det hemmet)


När livet visar oss dessa mörkaste sidor, är man så oändligt tacksam över det man själv har.

Av Jessica - 14 december 2011 15:42

Den här jobbiga förkylningen håller mig i ett järngrepp. Är helt matt o slut. I em. hade jag bara 2 besök, ett vid 14 och ett vid 16. Familjen som skulle komma vid 16 känner jag, och pappa i familjen är hemma alltid. Så idag gjorde jag nåt jag inte brukar göra. Jag ringde o frågade om de kunde tänka sig att flytta tiden. Pappa i familjen hörde ju hur jag lät, så det var inga problem. Suveränt! Så jag tog mitt besök kl. 14, sen stämplade jag ut och gick hem!!! Visserligen ökar minuset på flex-kontot, men det får vara så just nu. Alternativet är väl annars att jag blir ännu värre och inte orkar ta mig till jobbet alls.


Så nu ska jag brygga te, och sedan krypa ner under filten i soffan. Stor risk att jag snart sover. Tänkte passa på att påbörja nästa bok.


Igår läste jag ut den här:



För er som gillar Läckberg, Tursten, Anna Jansson, så rekommenderar jag denna. Det tog inte speciellt lång tid att läsa ut den här.


Nu till nästa bok: "Brinna, bli bränd, glöda igen", ni kan ju gissa vad den handlar om!!!.....

Jag läser ju både skönlitteratur och en del fakta, denna kommer kanske mer räknas som fakta. Får se efter jag har läst den.


Hoppas alla ni andra också får åka hem från jobbet snart och krypa ner under era filtar! 

Ovido - Quiz & Flashcards