Alla inlägg den 6 december 2011

Av Jessica - 6 december 2011 22:00

Kajsas bok var bra. Lättläst.


Efter den tog jag mig an Jonas Gardell, som jag köpte här om dagen. (tänkte att jag här skulle länkat till det inlägget, men vet ännu inte hur man gör... ska ta reda på det till framtiden) Var ju så nyfiken på att läsa något av honom. Den var lättläst, men inget som fångade mig. Lättläst på grund av att det var väldigt korta kapiel, i regel 3-6 sidor. Så efter att ha läst denna, kan jag inte rek. denna el. Jonas Gardell. Men jag ger inte upp efter 1 försök. Tänker ge honom någon/några fler chanser.


Har nu ikväll givit mig i kast med den andra boken jag köpte här om dagen.




 


Den har direkt fångat mitt intresse. Känns som en sån bok man kan bli "beroende" av. En sån bok då man inte får mycket annat gjort innan man läst ut boken. Hoppas!

Av Jessica - 6 december 2011 20:44

 


Mellankillen, Oscar, spelar trumpet, och det går bra att leva tillsammans med någon som håller på och lär sig spela trumpet. Han är väldigt duktig. Själv har jag försökt få ljud i trumpeten, men har ännu inte lyckats!!!.... Så jäkla svårt. Har själv spelat klarinett i några år, men det är ju ett helt annat sätt att blåsa.


Ikväll hade musikskolan en liten konsert. Oscar var med bland nybörjarblåsen och de framförde 2 låtar. De var så duktiga. Ett alldeles lagom långt/kort program. Trevligt.


Mindre trevligt är att jag under eftermiddagen började frysa och få skav i halsen..Tänkte att här gäller att försöka hejda allt som är påväg. Det enda som någongång fungerat är Frenadol, medicin från Spanien. Ett pulver som man blandar ut med vatten. Smakar inte godis precis, men ont ska med ont fördrivas. Det är ingen hästkur, ingen mirakelmedicin, huvuddelen är Paracetamol som även är verksamma substansen i Alvedon. Så det är inget speciell, men sedan innehåller den även lite annat, som INTE Alvedon gör och ibland verkar det fungera. Är inte rädd för att använda den, för spanjorerna överlever ju!!! 






Denna röda är egentligen en som ska blandas i kallt vatten, men då är den verkligen helt odrickbar, så därför blandar jag den i varmt vatten ändå. Den som är bäst är "hot lemon", när det gäller smaken.


Men, nu ikväll när jag inspekterade mitt svalg, så har jag börjat få vita prickar på mina halsmandlar. Inte alls roligt. Hoppas nu att de ska försvinna tills i morgon, och inte ha ökat och blivit större. För då vet jag vad som väntar... Var för nåt år sedan då jag hade halsfluss på halsfluss. Antibiotikan tog inte och jag fick byta till starkare sorter, men fortsatte ändå att bli sjuk. Fick till slut göra en smittspårning. Då visade det sig att ALLA 3 sönerna var SYMTOMFRIA smittbärare. De smittade mig hela tiden. Jag blev såååå sjuk, och de var helt opåverkade. Livet är inte rättvist. Men för att jag någonsin skulle bli frisk, så fick de antibiotika allihopa, trots symtomfrihet.... Så kan det gå när man inte kan behålla sina basilusker för sig själv!   

Av Jessica - 6 december 2011 14:10

Så var tomtedräkten inhandlad. Gott att ha det avklarat. "Bara" besök i 3 affärer innan den hittades. Vi var ute på ärenden i ca. 2,5 timmar och nu är jag helt trött efter detta.... Axel var tapper o klagade inte en enda gång. Inte mycket folk ute, men ändå blir jag helt slut! Tur att de flesta klapparna är inhandlade så jag slipper de värsta dagarna i affärerna, hatar att trängas i affärer.


Vi fick också med oss 8 par handskar hem... ja, jag har bara 3 killar... men det är stor åtgång på vantar och handskar. Trodde vi hade flera par kvar från förra vintern, men hittar bara 1 par!!! Handskar o vantar är värre än strumpor. En försvinner HELA tiden. Förra veckan jag hade barnen hade Oscar 3 fleecevantar, alla var högervantar! Idag blev det bra inköp mellan 49-99 kr/par. Förmodligen usel kvalitet, men här är det kvantitet som räknas. Vet att en Hestra handske håller mycket längre, med vad f-n hjälper det när man bara har 1??


Sen har jag också lärt mig att köpa flera par av samma, för om man har tur kan man para ihop "nya" par när det börjar bli många udda handskar.


Så dagens erbjudande blir: "högervantar i fleece, bortskänkes"



Av Jessica - 6 december 2011 10:33

I morse när klockan ringer vid 6.30 säger Oscar, 8 år. "mamma, är löss snabba?" "Vaddå?" svarar jag sömndrucket. "jo, alltså, om löss är snabba, så när man kliar sig försvinner de, och då kliar man istället hål i huvudet och då börjar det blöda och då kommer det ju mer blod till lössen, så då trivs de ju ännu bättre". " Har du löss?" "näe, men det finns ju på skolan och jag tänkte bara liksom...."


Underbara funderingar från en 8-åring!


  

Av Jessica - 6 december 2011 09:42

Hemma med Axel, som vaknat med huvudvärk. Så han fick börja dagen med att dricka, för ni vet väl att huvudvärk ofta beror på vätskebrist. Efter att jag lämnat bröderna i skola o dagis, så har vi ätit frukost och det verkade funka bra för Axel. Så dagens uppdrag blir ut o leta efter tomtedräkt till Axel.... det är till att vara ute i god tid...


På barnens skola är det tradition att 3:orna går i luciatåget, och eftersom Axel går i 3:an är det hans tur. Dock inte till hans stora glädje. När jag frågade honom vad han ville vara, fick jag till svar: "sjuk"..

Nu har han dock bestämt sig för att vara med i tåget och att han skall vara tomte. Så idag får vi försöka inhandla utstyrsel till detta. Han är ju inte illamående idag, så då vågar man ge sig ut med honom.


  

Ovido - Quiz & Flashcards