Alla inlägg den 3 december 2011

Av Jessica - 3 december 2011 18:29


De enkla små guldkornen i den grå vardagen, är de som gör att livet kan kännas lättare. Hur hittar man då de där små kornen? Kan tänka mig att vi alla uppskattar olika saker, så det som är ett guldkorn för mig, betyder inget för någon annan. Kände idag att jag var värd lite lösgodis (skyller idag på att vädret är så dåligt...). Jag brukar bara äta mitt godis rakt ur den färgglada papperspåsen. Tänkte nu i eftermiddags att jag för en gångs skull skulle hälla upp mitt godis i en fin skål. Ser ju lite lyxigt ut. För att inte tala om hur mycket lyxigare det känns att se de olika godisbitarna i den fina skålen, och locka både öga och godistarm!


Jag borde nog försöka tänka lite mer på estetiken ibland. För någon annan är detta med godis i en skål inget extra alls, för man alltid har det så när man ska äta godis. Här hemma hos mig är det en ovanlighet med godis i en fin skål och då blir det genast lite lyxigt, och oj så mycket godare godisbitarna smakade!


Lyxigt och energigivande behöver inte vara dyrt och krångligt, bara det är värdefullt för just dig!




 

Av Jessica - 3 december 2011 15:50





Dagens lilla utflykt gick till Åseby västergård, som är ett litet ställe som drivs av några lokala hantverkare. Nu i december har de en liten julmarknad. På vägen dit stannade jag till i Tuve och hämtade upp min mysiga vän, Käthe. I ösregn och stormvindar anläde vi till Åseby. Åseby ligger precis norr om Säve flygplats.


En av de som är verksamma på Åseby är vår jobbarkompis June och hennes man Lennart. Lennart gör fina trä-arbeten och June bidrar med saft, sylt, hembakat, och stickat. Nu på julmarknaden kan man självklart även finna massor med tomtar, mer sylt o saft och hembakat, honung, textilarbete, servetter etc.


De har också en caféverksamhet, med hembakade godsaker...


 


Vi tog en lång fika ihop med June som jobbade idag. Det var inte mycket att göra, vilket kan skyllas på det fruktansvärda vädret. Både jag och Käthe hade siktat in oss på Junes fantastiska päronpaj med ingefära.... men... när vi kom stod den i ugnen. Så det blev till att tänka om. Jag valde efter mycket vånda äppelkaka med vaniljsås och Käthe smaskade i sig morotskaka. Allt bakat av June. June bjöd också på muffins med dumlekola i... sött o gott.


Har ni aldrig ätit päronpaj med ingefära, är det värt ett besök på Åseby bara för denna. (Vi blir ju emellanåt bortskämda på jobbet och bjuds på den)


Efter att ha fyllt magen med varmt kaffe och godsaker, så shoppade vi lite på julmarknaden. Alltid blir man sugen på att köpa något.... Glad över att man kunde gå inne och shoppa en dag som denna. Funderade över hur det var på Liseberg idag? Inte precis så man får någon julkänsla, trots alla fina små lampor..



 


Ett litet exempel på fina saker som fanns att köpa.


Åseby västergård har en hemsida, sök på namnet. Nu i december har de julmarknad på lördagar och söndagar kl. 11-16. En mysig liten utflykt.

Arg

Av Jessica - 3 december 2011 09:23

När får man vara arg på barn???....


Precis kommit hem från simskolan med lilleman.... och vad gjorde han där?? Ingenting.


Känner hur jag kokar i hela kroppen ju längre simlektionen går. Jag är inte arg på att han inte kan simma, för det kan han ju inte. Blir där emot helt tokig på att han inte gör sånt som jag vet att han kan. Han försökte inte ens hoppa, utan ålade sig ner i vattnet som vanligt. Trots att t.o.m simläraren var i vattnet och kunde ta emot honom. Har man rätt som förälder att bli sur o arg då???....


När curlar vi våra barn? Visst måste man kunna ställa krav på barnen. Ett rimligt krav tycker jag är att man gör så gott man kan. Att man verkligen försöker.


Ofta får jag väldigt dåligt samvete när jag varit arg på barnen. Till exempel just nu gnager mitt samvete, men samtidigt tänker jag att livet kan inte vara utan krav. Jag som mamma kan inte heller gå omkring som en robot utan känslor. Att vara glad är alltid positivt och bra att visa, men visst måste vi även visa andra känslor. Hur ska barnen annars lära sig?


Det är ju så himla lätt att vara klok och förnuftig, men så mycket svårare att agera rätt i stunden.



Suck.... jag tar mig en kopp kaffe och funderar lite mer.. sen ska jag snart iväg på dagens lilla energi-tillskott...

Ovido - Quiz & Flashcards