Direktlänk till inlägg 3 december 2011

Åseby västergård

Av Jessica - 3 december 2011 15:50





Dagens lilla utflykt gick till Åseby västergård, som är ett litet ställe som drivs av några lokala hantverkare. Nu i december har de en liten julmarknad. På vägen dit stannade jag till i Tuve och hämtade upp min mysiga vän, Käthe. I ösregn och stormvindar anläde vi till Åseby. Åseby ligger precis norr om Säve flygplats.


En av de som är verksamma på Åseby är vår jobbarkompis June och hennes man Lennart. Lennart gör fina trä-arbeten och June bidrar med saft, sylt, hembakat, och stickat. Nu på julmarknaden kan man självklart även finna massor med tomtar, mer sylt o saft och hembakat, honung, textilarbete, servetter etc.


De har också en caféverksamhet, med hembakade godsaker...


 


Vi tog en lång fika ihop med June som jobbade idag. Det var inte mycket att göra, vilket kan skyllas på det fruktansvärda vädret. Både jag och Käthe hade siktat in oss på Junes fantastiska päronpaj med ingefära.... men... när vi kom stod den i ugnen. Så det blev till att tänka om. Jag valde efter mycket vånda äppelkaka med vaniljsås och Käthe smaskade i sig morotskaka. Allt bakat av June. June bjöd också på muffins med dumlekola i... sött o gott.


Har ni aldrig ätit päronpaj med ingefära, är det värt ett besök på Åseby bara för denna. (Vi blir ju emellanåt bortskämda på jobbet och bjuds på den)


Efter att ha fyllt magen med varmt kaffe och godsaker, så shoppade vi lite på julmarknaden. Alltid blir man sugen på att köpa något.... Glad över att man kunde gå inne och shoppa en dag som denna. Funderade över hur det var på Liseberg idag? Inte precis så man får någon julkänsla, trots alla fina små lampor..



 


Ett litet exempel på fina saker som fanns att köpa.


Åseby västergård har en hemsida, sök på namnet. Nu i december har de julmarknad på lördagar och söndagar kl. 11-16. En mysig liten utflykt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 11 oktober 2012 21:00

Är ju hemma och sjukskriven denna veckan. Veckan började JOBBIGT, hade ju sån ofantligt otrevlig yrsel. Kände mig sketfull, tror tom. jag tog extra steg och gick emellanåt väldigt bredbent för att hålla balansen.   Idag har varit en bra dag! I al...

Av Jessica - 9 oktober 2012 20:40

mot denna yrsel jag har drabbats av? Ingenting.   I söndags började det. Var så gräsligt yr hela dagen. Trodde jag skulle svimma... Höll mig mest sittande i soffan eller liggande i sängen. Igår var det bättre. Inte bra, men mycket bättre. Id...

Av Jessica - 7 oktober 2012 21:53

Nu har jag gjort det - dragit i bromsen.   Har känt mig ok, ärligt! Men så idag..... har inte haft någon ork alls.... har dessutom känt mig svimfärdig hela dagen. Knappt kunnat sitta upp. Har känts som när jag känner av mitt låga blodtryck. Bruka...

Av Jessica - 6 oktober 2012 17:01

.... med den lilla, lilla trädgården bor den lilla, lilla "tanten"...   Men jäklar i min låda vad mycket det är att göra även om huset o trädgården är väl så liten.....   Har idag rensat hängrännorna, välbehövligt kan jag lova... (det ser m...

Av Jessica - 5 oktober 2012 18:47

Hmm, precis de orden fick jag höra i em när jag efter jobbet uträttat ett ärende på posten.   Å det är ju dessutom precis så som jag kände/känner mig.... helt slut!... Att jobbet kan köra helt slut på en..   Åkte sedan raka vägen och hämta...

Ovido - Quiz & Flashcards