Alla inlägg under december 2011

Av Jessica - 6 december 2011 14:10

Så var tomtedräkten inhandlad. Gott att ha det avklarat. "Bara" besök i 3 affärer innan den hittades. Vi var ute på ärenden i ca. 2,5 timmar och nu är jag helt trött efter detta.... Axel var tapper o klagade inte en enda gång. Inte mycket folk ute, men ändå blir jag helt slut! Tur att de flesta klapparna är inhandlade så jag slipper de värsta dagarna i affärerna, hatar att trängas i affärer.


Vi fick också med oss 8 par handskar hem... ja, jag har bara 3 killar... men det är stor åtgång på vantar och handskar. Trodde vi hade flera par kvar från förra vintern, men hittar bara 1 par!!! Handskar o vantar är värre än strumpor. En försvinner HELA tiden. Förra veckan jag hade barnen hade Oscar 3 fleecevantar, alla var högervantar! Idag blev det bra inköp mellan 49-99 kr/par. Förmodligen usel kvalitet, men här är det kvantitet som räknas. Vet att en Hestra handske håller mycket längre, med vad f-n hjälper det när man bara har 1??


Sen har jag också lärt mig att köpa flera par av samma, för om man har tur kan man para ihop "nya" par när det börjar bli många udda handskar.


Så dagens erbjudande blir: "högervantar i fleece, bortskänkes"



Av Jessica - 6 december 2011 10:33

I morse när klockan ringer vid 6.30 säger Oscar, 8 år. "mamma, är löss snabba?" "Vaddå?" svarar jag sömndrucket. "jo, alltså, om löss är snabba, så när man kliar sig försvinner de, och då kliar man istället hål i huvudet och då börjar det blöda och då kommer det ju mer blod till lössen, så då trivs de ju ännu bättre". " Har du löss?" "näe, men det finns ju på skolan och jag tänkte bara liksom...."


Underbara funderingar från en 8-åring!


  

Av Jessica - 6 december 2011 09:42

Hemma med Axel, som vaknat med huvudvärk. Så han fick börja dagen med att dricka, för ni vet väl att huvudvärk ofta beror på vätskebrist. Efter att jag lämnat bröderna i skola o dagis, så har vi ätit frukost och det verkade funka bra för Axel. Så dagens uppdrag blir ut o leta efter tomtedräkt till Axel.... det är till att vara ute i god tid...


På barnens skola är det tradition att 3:orna går i luciatåget, och eftersom Axel går i 3:an är det hans tur. Dock inte till hans stora glädje. När jag frågade honom vad han ville vara, fick jag till svar: "sjuk"..

Nu har han dock bestämt sig för att vara med i tåget och att han skall vara tomte. Så idag får vi försöka inhandla utstyrsel till detta. Han är ju inte illamående idag, så då vågar man ge sig ut med honom.


  

Av Jessica - 5 december 2011 23:27

Skulle precis gå o lägga mig. Tittar ut o får se detta!!!! Jag blir lycklig som ett barn! Troligen är det borta under morgondagen, men jag får njuta nu i några minuter!




   

Av Jessica - 5 december 2011 21:19

.. och utanför stod en granne. Vi bor inte precis vägg-i-vägg, men har bilarna på samma parkering och brukar hälsa på varandra när vi möts. Mer än så känner vi inte varandra. Ikväll stod hon utanför min dörr, tillsammans med vad jag tror, en släkting och släktingens barn. (Känner igen grannens barn och vet att det inte var nån av dem)


De ville bara dela med sig av en efterrätt, en tradition i deras tro. Har läst på lite på google, och det är tradition att man delar med sig. Läste också att denna efterrätt tar FLERA timmar att koka. Fantastsikt att man sedan delar med sig till näst intill okända i sin omgivning. Inget man hade väntat sig, så en mycket trevlig överraskning.


Det vi bjöds på var Asure, eller s.k Noas gröt. Massor med godsaker i, som en gröt med kikärtor, jordnötter, mandlar, fikon, ris, vete. Kryddat med kanel och dekorerat med lite granatäpple. Kändes som att äta någon slags gröt på äpple och kanel, som fick en friskhet av granatäpplen. Sött och gott, så det räckte med några skedar. Axel verkade gilla det, han åt nästan lika mycket som jag. De andra 2 mer misstänksamma.


 

Av Jessica - 5 december 2011 19:14



...... ja, alltså SNÖN!!!! Jag har fångat den på bild! Det har faktiskt kommit några små snöflingor under dagen idag. Inte många, men ändå.... Vem vet, det kanske är påväg åt rätt håll.

Att det var glashalt idag, är inget man behöver kommentera, det kan inte ha undgått någon, men fick alla snö?


Om ni tittar RIKTIGT noga, kan ni se SNÖN!!





Tja, det är ju inte riktigt jämförbart med snön vi hade förra året. Tänkte visa jämförande kort. Visserligen är kortet med mest vitt på taget i januari i år, men jag har även kort från min gård tagna i december -10 och då var det lika mycket snö. UNDERBART! Ville ta just dessa 2 kort för att ni skulle kunna jämföra.




"vem minns den snö som kanske föll i fjol?"


     

VAB

Av Jessica - 5 december 2011 12:35

 


 Så var det dax..efter att ha hunnit jobba ca. 4 timmar ringer telefonen. Det är Axels fröken, Axel mår inte bra och har spytt. Kan jag komma och hämta honom? Såklart släpper man det man har och åker för att ta hand om sitt barn. Ibland känns det inte bra, när vi måste lämna återbud till mina inbokade besök. Försöker dock tänka som så, att om jag inte kan ta hand om mina egna barn, kan jag inte ta hand om andras.


Han har lite ont i magen och ingen större aptit. Hoppas det inte blir mer kräkningar....är såååå äckligt. Man mår ju illa själv då också. Nu sitter han i soffan framför tv:n o slö-tittar. Själv får jag snart ta en ny vända till skolan för att hämta hem bröderna.


Så detta innebär också att vi får en lugn kväll utan aktiviteter. Måndagskvällar är annars bokade med Axels fotbollsträning, men ikväll kan vi tidigt ta på oss pyjmas och mysa!

Av Jessica - 4 december 2011 20:49



Igång med ett av decembers alla "måsten". Har fått några julklappar inhandlade och nu även inslagna. Känns bra. Vet dessutom vad jag ska köpa till dem som är kvar, känns näst intill ännu bättre. Tycker det är trevligt att köpa presenter, när man kommer på nåt bra att köpa. Att planlöst rota runt i affärer och i panik köpa något är inte alls kul. 

Ovido - Quiz & Flashcards