Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Dagens goda gärning

Av Jessica - 28 december 2011 17:42

Ytterligare en arbetsdag till ända. Nu är hälften gjort... bara 2 dagar kvar till helg... fast en "vanlig" helg, bara 2 dagar ledigt.. Lite futtigt tycker jag.


Vi på bvc kan ju planera vår verksamhet ganska så mycket, självklart kan vi inte styra över hur många nyfödda vi måste ta hand om, men vi kan styra besök av de äldre barnen. Så här under mellandagar brukar vi dra ner på den verksamheten, eftersom vi ibland vill passa på att vara lite lediga. Så nu är det bara de nyfödda och de yngsta barnen som får komma, 2 1/2-åringar, 4-åringar och 5 1/2-åringar får komma igen i januari. Så när det gäller besöken har vi det lite lugnare. Det vi istället gör är att räkna statistik..... verkligen INTE den roligaste arbetsuppgiften man har. Men den skall göras varje år. (Detta ligger sedan till underlag för att socialstyrelsen sedan ska kunna gå ut o säga t.ex att kvinnor i Göteborg ammar mindre, barn i x-län vaccineras mindre etc, etc...) Vi räknar alltså samlad statistik på allt vi gjort under året, och det tar några arbetsdagar....


Nere på vårdcentralen har de däremot fullt upp, och de kan ju inte styra sina arbetsdagar alls. Bemanningen är minsta möjliga, men befolkningen är sjuk!!! Många förkylningar, onda halsar, onda öron....ja, jag vet inte allt. Det är ju drop-in, så det är svårt att styra antalet besök, det som kan hända är att väntetiderna blir långa. Idag hade vi 2 läkare i tjänst. Igår såg jag dem inte alls varken på frukost eller lunch. Det är inte bra. Idag kom i alla fall den ena läkaren till frukost. Den andra såg jag inte skymten av. Var sedan nere på vårdcentralen vid 11-tiden och träffade på henne. Frågade om hon hade ätit frukost, "näe, för mycket att göra, jag hinner inte"....


Så vad gör lilla jag då? Jo, jag gick upp till fikarummet och hämtade en kopp kaffe och ett äpple till henne. Det visade sig att hon hade sina smörgåsar på rummet. Hon verkade bli glad över att få en kopp kaffe, och jag blev tackad med en varm kram!


Ibland är det så enkelt att glädja någon, att visa att man ser varandra!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 11 oktober 2012 21:00

Är ju hemma och sjukskriven denna veckan. Veckan började JOBBIGT, hade ju sån ofantligt otrevlig yrsel. Kände mig sketfull, tror tom. jag tog extra steg och gick emellanåt väldigt bredbent för att hålla balansen.   Idag har varit en bra dag! I al...

Av Jessica - 9 oktober 2012 20:40

mot denna yrsel jag har drabbats av? Ingenting.   I söndags började det. Var så gräsligt yr hela dagen. Trodde jag skulle svimma... Höll mig mest sittande i soffan eller liggande i sängen. Igår var det bättre. Inte bra, men mycket bättre. Id...

Av Jessica - 7 oktober 2012 21:53

Nu har jag gjort det - dragit i bromsen.   Har känt mig ok, ärligt! Men så idag..... har inte haft någon ork alls.... har dessutom känt mig svimfärdig hela dagen. Knappt kunnat sitta upp. Har känts som när jag känner av mitt låga blodtryck. Bruka...

Av Jessica - 6 oktober 2012 17:01

.... med den lilla, lilla trädgården bor den lilla, lilla "tanten"...   Men jäklar i min låda vad mycket det är att göra även om huset o trädgården är väl så liten.....   Har idag rensat hängrännorna, välbehövligt kan jag lova... (det ser m...

Av Jessica - 5 oktober 2012 18:47

Hmm, precis de orden fick jag höra i em när jag efter jobbet uträttat ett ärende på posten.   Å det är ju dessutom precis så som jag kände/känner mig.... helt slut!... Att jobbet kan köra helt slut på en..   Åkte sedan raka vägen och hämta...

Ovido - Quiz & Flashcards