Alla inlägg den 16 augusti 2012

Av Jessica - 16 augusti 2012 22:11

Idag var det min första arbetsdag efter semestern. Hade lagt upp planen så bra, mjukstart med 2 arbetsdagar, sedan helg. P skulle vara på förskoleklassen och de stora killarna skulle vara hemma. Mormor & morfar skulle komma senast kl. 11, så de skulle inte vara hemma själva speciellt länge. Visst verkade det vara ett vinnande koncept!?...


Tja, så blev det en annorlunda start på dagen....


Väcktes vid första gången vid 3 i natt. Då ropade Oscar, då stod han i badrummet vid handfatet och hade lite näsblod. Inte så farligt. Jag fick stopp på det ganska så omgående. Så när det var stoppat kröp vi ner i sängarna och somnade om igen. Väckarklockan stod på 6.30, så det fanns gott om tid att sova mer.


Väcktes nästa gång vid 6. Då står Oscar åter igen i badrummet över handfatet och har näsblod. Å det blödde vill jag lova!!!... Jösses! Det verkligen forsade från båda näsborrarna och självklart kom det även en del från munnen, eftersom det var så mycket blod. Min vana trogen, så började jag klämma åt hårt över näsroten. Försökte samtidigt torka rent den nedblodade Oscar, lite svårt annars att se om det minskar eller slutar.


Hade till en början bara toapapper, funkade inte alls! För trots mitt hårda tryck fortsatte det att forsa ut. (Man ska ju inte luta huvuet bakåt, men till slut var jag tvungen att göra det, så mycket kom det) Insåg snabbt att jag skulle behöva bättre papper och ville inte släppa Oscar, även om trycket inte gjorde någon större verkan. Ropade därför på Axel och väckte både honom och Peter. Axel hämtade hushållspapper till oss, som klarade lite mer blod, innan det var helt genomblött också.


När det efter 10 minuter med hårt tryck bara forsar ut, börjar jag fundera.... hur ska jag lösa det här? Kan jag köra honom till jobbet? När är första läkare på plats där? Hur ska jag göra med de andra barnen? Hur går det med min första arbetsdag?.... Tankarna och ev. lösningar rusar genom huvudet. Vet ju att jag inte har något blodstoppande alls hemma, och om det ska fortsätta såhär så kommer jag behöva hitta någon annan lösning....


När det har gått 20 minuter, och blodet fortfarande bara forsar ut, så bestämmer jag att det är dax att ringa 112 för att få hjälp. Tänker att de i ambulansen måste ha något att stoppa blodet med. Lite pinsamt att ringa för en näsblödning - men vad ska man göra när man inte har något hemma, och det bara fortsätter, och fortsätter och fortsätter.


112 skulle sända nästa lediga bil, men inte med blåljus. Så någon bar in en stol till oss i badrummet, så jag kunde sätta mig med Oscar i knät. Det tog ca. 20 minuter innan ambulansen kom, och under denna tid hann blodflödet lugna sig. Dock ej helt sluta. När ambulanspersonalen kom, så fick Oscar snyta ut näsan rejält och det kom ut en del blodkoagel, sen gav det med sig. Tack o lov.


Fick sedan ta med Oscar till jobbet, eftersom jag ville att någon doktor skulle se om det gick att etsa något kärl, samt att det kändes lite taskigt att lämna de stora killarna själva efter denna omtumlande morgonen. En av våra läkare undersökte Oscar, men kunde inte se vart blodet kunde ha kommit ifrån. Troligen en blödning längre inifrån, och där är ju också svaret varför jag inte fick stopp på det.


Fick med Spongostan hem, och instuerade killarna vad det skulle göra om det hände igen... lämnade dem och åkte sedan till jobbet. Lite splittrat i tankarna första timmarna. När jag sedan ringde hem vid 11, så hade mormor & morfar kommit redan strax efter 10. Gott att höra.


Fullt upp på jobbet - som alltid efter en semester. Lite stressigt i slutet.... hem för att ta Axel till sin träning. Sen ut en vända med Oscar o lämna inbjudningskort till hans kalas.


Alla killarna var helt slut nu ikväll. Dels beror det ju på att de var uppe redan vid 6, och del för att vi alla fick ett adrenalinpåslag när blodet bara fortsatte flöda.


Nu är även jag helt slut, nu ska jag krypa ner jämte stackars Oscar. I morgon blir det att ringa till Oscars öronläkare, dit han ändå ska på återbesök när som helst, kanske bra att han också kollar ev. polyper och adenoiden...


Hade ju förväntat mig att vara rejält trött efter första arbetsdagen... men hade INTE väntat mig en sån rivstart på dagen.... Så nu är det sängen.


Ps. Har en rulle med hushållspapper bredvid sängen - just in case....

Ovido - Quiz & Flashcards