Alla inlägg den 13 maj 2012

Av Jessica - 13 maj 2012 22:58

Alltså, jag har inte uppdaterat er med vad jag har läst. Som ni väl redan har förstått så läser jag mycket. Hinner inte alltid med att uppdatera efter varje bok, så därför blir det såhär i "klump"... Men jag har inte legat av mig, utan har plöjt igenom en del böcker. Fast faktiskt inte nu när jag varit sjuk, har inte orkat, utan mest sovit då tillfälle givits.


 


En lättläst, underhållande bok. Helt ok, skulle kunna tänka mig att pröva någon mer bok av samma författarinna.


 


Björn Hellbergs första roman, och den första jag har läst av honom. Jag gillar det han skriver. Det kommer läsas fler, dels har pappa ett gäng hemma som jag ska låna, och dels inhandlades 2 igår.


 


Gungbrädan var underhållande, läsvärd.


Jag dödade mitt barn, visst låter det hemskt. Ännu hemskare är att det är en verklighetsberättelse. Det är både kvinnan som utförde dådet och henns läkare som skrivit boken. Detta är en kvinna som drabbades av postpartumdepression, dvs. depression efter förlossning. En verklighet, som jag träffar på med jämna mellanrum på jobbet. Man vet idag att MÅNGA kvinnor drabbas av depression efter graviditet och förlossning. Det är oerhört viktigt att finna dessa kvinnor, så det inte går så här illa som i boken.


Vi på bvc screenar alla mammor om depression, när barnen är ca. 2 månader. Som jag skrev ovan, så finner vi med jämna mellanrum de kvinnor som mår dåligt. En del bara lite mer ledsna än vanligt, en del deprimerade så de behöver gå hos vår psykolog för samtal och en del så dåliga, så de både behöver gå hos vår psykolog och hos läkaren och få hjälp med medicinering.


Oerhört viktigt för oss att fånga upp dessa kvinnor som mår dåligt, så vi kan hjälpa dem, och även för barnens skull, så de får en mamma som orkar vara mamma!


Kanske svår bok att läsa för alla "vanliga" mammor, men för mig som jobbar med detta dagligen var den nyttig att läsa.


 


Denna var den senaste boken jag läste, underhållning. Jag gillade den, ville bara fortsätta läsa.


Nu håller jag på med en annan bok, en som jag letat efter ett tag, en som jag verkligen velat läsa, och jag är inte besviken....

Ovido - Quiz & Flashcards