Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Det måste vara nåt fel....

Av Jessica - 7 december 2011 19:42

Vid middagen ikväll sitter vi och pratar, jag och mina killar. Som alltid pratar vi om hur dagen varit. När jag frågar Oscar hur hans dag har varit så har den varit bra. Frågar sedan om det varit något stök idag. Ja, som vanligt x och x, två killar i hans klass, som verkar stöka och bråka varenda dag. Oscar har berättat att de får gå ut i korridoren varje dag. När vi sitter och pratar om detta och Oscar har försäkrat att han inte stökar, så säger Oscar: " det är nog något fel på x". "vaddå?" " Hans mamma säger att det måste vara något fel på honom, det har han berättat".


Oj, visste inte först riktigt hur jag skulle bemöta detta uttalande. Kände mest att jag blev ledsen. Visst kan jag förstå att det är ledsamt och jobbigt att ha ett barn som "stökar", att få återkommande telefonsamtal från fröken etc. Men har vi inte alla lärt oss, att det är handlingen som vi ska kritiser INTE personen.


Tänk vad nedtryckande och kränkande att få höra att det måste vara något fel på en. Skulle tro att man ändå känner sig misslyckad när man får skäll varje dag, om det dessutom är personangrepp måste det sätta rejäla märken i själen. Vad gör detta för en 8-åring???...


Vilken tilltro har man om någon först säger att det är nåt fel på en och sedan säger, men jag älskar ju dig. Hur faller det sig istället om man säger att det du gör är fel men jag älskar ju dig!


Som jag skrivit tidigare, alltid lätt att vara klok. Fast ibland måste vi hejda oss innan vi låter orden komma ur vår mun, och tänka över vilka ord det är vi vill dela med oss av.


För mig är det nämligen oerhört viktigt att man ALLTID måste kunna stå för vad man säger. Det hjälper inte att skylla på att man är arg, full etc...


  

 
 
Ingen bild

Carin

8 december 2011 10:30

Som mamma blir man ledsen i hjärtat... Inget barn skall behöva höra något sådant...

Minns själv när jag gick i skolan... Och en flicka i klassen berättade hur hennes mamma talade om för henne att -Dig har jag minsann fått för mina synder! Det skar i mitt hjärta då... Det som gjorde ännu mer ont var att tjejen sedan blev sexuellt utnyttjad av en person som arbetade på skolan.... VIDRIGT!!! Men jag blev så förbannad, när det kom till min kännedom, så jag gick faktiskt till kuratorn och berättade hela historien... Trots mina ringa 14 år... Och det hela blev ett domstolsärende med fällande dom... Vilket jag är oerhört stolt över i dag!

Men jag tror faktiskt att dom taskiga hemförhållandena hade en bidragande orsak till att alltihop hände... Hade tjejen haft det bra hemma, och fått det stöd hon hade behövt, hade hon säkert inte sökt sig till andra vuxna på det sättet som hon gjorde... Och att det sedan råkade vara ett riktigt "rötägg" som hon vände sig till är bara så tragiskt...

Kram på dig Jessica! //Carin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 11 oktober 2012 21:00

Är ju hemma och sjukskriven denna veckan. Veckan började JOBBIGT, hade ju sån ofantligt otrevlig yrsel. Kände mig sketfull, tror tom. jag tog extra steg och gick emellanåt väldigt bredbent för att hålla balansen.   Idag har varit en bra dag! I al...

Av Jessica - 9 oktober 2012 20:40

mot denna yrsel jag har drabbats av? Ingenting.   I söndags började det. Var så gräsligt yr hela dagen. Trodde jag skulle svimma... Höll mig mest sittande i soffan eller liggande i sängen. Igår var det bättre. Inte bra, men mycket bättre. Id...

Av Jessica - 7 oktober 2012 21:53

Nu har jag gjort det - dragit i bromsen.   Har känt mig ok, ärligt! Men så idag..... har inte haft någon ork alls.... har dessutom känt mig svimfärdig hela dagen. Knappt kunnat sitta upp. Har känts som när jag känner av mitt låga blodtryck. Bruka...

Av Jessica - 6 oktober 2012 17:01

.... med den lilla, lilla trädgården bor den lilla, lilla "tanten"...   Men jäklar i min låda vad mycket det är att göra även om huset o trädgården är väl så liten.....   Har idag rensat hängrännorna, välbehövligt kan jag lova... (det ser m...

Av Jessica - 5 oktober 2012 18:47

Hmm, precis de orden fick jag höra i em när jag efter jobbet uträttat ett ärende på posten.   Å det är ju dessutom precis så som jag kände/känner mig.... helt slut!... Att jobbet kan köra helt slut på en..   Åkte sedan raka vägen och hämta...

Ovido - Quiz & Flashcards