Alla inlägg den 4 april 2012

Av Jessica - 4 april 2012 19:45

Är det ca. 2,5 år sedan vårdvalet inleddes i Västra Götaland. Jag gillar det inte!!! Inte kunde väl någon tro att det skulle finnas mer pengar till vården. Näe såklart inte, det var istället så att flera vårdgivare skulle dela på pengarna.. Jag kan inte annat än undra över hur de har tänkt???


Trots att vi alla sliter som djur, så finns det verkligen inget överflöd med pengar. Hur tänkte de som bestämde hur detta system skulle fungera? Jag hade förstått om vi hade haft ett överskott av personal - dvs. personal som bara satt och rullade tummarna, men så är det ju verkligen inte.


Vem vinner på vårdvalet?? Patienterna??? Tja, visst har de valfrihet, men hur mycket att välja på har de, när alla vårdcentraler får mindre pengar och därmed också färre olika yrkeskategorier. Definitivt är det inte vi personal som vinner på systemet. Vi sliter hårt och pressar oss till max.


Ända sedan vårdvalet infördes, har vi fått göra oss av med personal som inte "måste" finnas, enligt "kravboken" - som är regelboken över bla. vilka yrkeskategorier som måste finnas för att man ska få driva en vårdcentral. Det är så ledsamt att vara med när ens goa arbetskamrater tvingas ifrån en arbetsplats som de trivs på, och ett jobb som de trivs med.


Igår och idag känner jag extra mycket att jag INTE GILLAR VÅRDVALET!!!!...

Ovido - Quiz & Flashcards