Alla inlägg den 9 april 2012

Av Jessica - 9 april 2012 22:57

Jag skrev ju tidigare idag att jag nog inte skulle stanna på Axels träning. Men sen ångrade jag mig, dels orkar jag inte hålla på och köra fram och tillbaka och dels visste jag ju inte om de skulle stå ut med att träna 1 1/2 timma i regn och blåst.


Så det var bara på med vinterjackan, regnbyxorna och gummistövlarna, samt se till att vantarna var med. Till och med Axel tog på sig rejält med kläder utan att protestera! Annars brukar vi hamna i diskussion varje gång jag anser att det inte är väder för shorts....


Jag var iväg ett kort ärende på ICA i början av träningen, men var nog på träningen ca. 1 timma! Inte illa i detta väder, men kände att det samtidigt var gott med frisk luft. Hade inte tagit mig ut annars idag. Var dock kall rätt igenom när jag kom hem. Tog en stund innan värmen återkom. Axel var varm och röd om kinderna, tur att killarna rör mycket på sig.


 

Av Jessica - 9 april 2012 11:21

Har själv funderat över detta med barnens alla lov, och så idag på aftonbladets sida läste jag ett inlägg av Ann Söderlund där hon funderade just över samma sak. Lite tänker vi samma och lite tänker vi olika.


Barnen har många lov, och de behöver sina lov! Veckorna är långa (även om både jag och barnens pappa lämnar vid 8 och hämtar senast vid 16) Det är mycket tider som ska passas, mycket måsten i vardagen och jag upplever att det tyvärr också är mycket stress, även om jag försöker planera och förbereda.


Vi har alltid försökt att våra barn ska vara lediga när det är lov. Visst är det så att vi inte lever ihop och därmed kanske inte behöver vara lediga alla lov, men så är det väl även för er som lever tillsammans. Däremot gör det ett stort hål i ekonomin att inte vara på jobbet. Denna ledigheten delar jag på några semesterdagar och några föräldradagar, ni vet de där med LÅG ersättning. Eftersom jag har så "gamla" barn får jag bara 60 kr/dag minus skatt!!! Räcker knappt ens till toapapper.


Vet att många vi känner har barn som vill vara på fritids eller dagis. Så har det aldrig varit med mina killar. De gillar att vara lediga och vara hemma och softa. För resor är det inte tal om. Vi har inte varit utomlands på semester sedan Axel föddes och han fyller 10 i år. (Fast i år när jag fyller 40 ska jag slå på stort, vi åker utomlands 1 vecka!!) Killarna har alltid trivts på sitt dagis och fritids. Aldrig några problem att lämna eller att vara där, men de verkar ändå trivas allra bäst hemma, och det är jag glad för.


Det är verkligen inte så att jag hittar på saker med killarna hela tiden när vi är lediga. Fast de verkar uppskatta att vi bara kan göra vad vi vill och att jag finns i närheten. De leker med kompisar både här hemma och hos kompisar, men vill ändå vara lediga.


Något brukar vi försöka hitta på, det kan bli skridskoåkning, badhuset, och detta lovet ska det till min stora fasa bli ett besök på "lek o buslandet" som jag lääääänge har lovat. Vi ska också försöka ta oss till någon simhall för Peter behöver träna lite på att våga flyta och simma på rygg. Så besök i simhall har ett syfte.


Nu har jag varit på Coop och fyllt upp kyl och frys. Det är verkligen tomt där när killarna inte är här, men när de kommer behöver det fyllas. De äter som små hästar just nu..... undrar just hur det blir när de blir tonåringar...

Snart kommer de hit och vi ska bara vara!

Underbart!

Ovido - Quiz & Flashcards