Alla inlägg den 17 januari 2012

Av Jessica - 17 januari 2012 21:15

Så var det problemet med att dygnet har för få timmar...


Man kan hinna med ganska så mycket på 18 timmar, vilket då också innebär att man bara sover 6 timmar, vilket egentligen är för lite för mig. Men om man nu gör allt man "borde" och "måste" under de vakna 18 timmarna, när ska man då hinna med att bara "vara"?


Sen jag fick min utmattningsdepression för ca. 2 år sedan har jag verkligen försökt att prioritera bort måsten och borden. Det är svåååårt. Det tar lång tid att ändra på ett invant beteende och tankesätt.


Något jag skulle vilja och måste försöka börja prioritera är att börja träna, suck (verkligen inte min favorit sysselsättning). I början av sommaren var jag riktigt "duktig" och började springa så fort jag kom hem efter jobbet. Bara hem och på med träningskläderna och direkt ut. Det gick bra, farligt att komma hem och varva ner och hinna känna hur skönt det var att vila... Det gick bra några veckor, men sedan kom ju svampsäsongen igång ovanligt tidigt förra sommaren, och då var jag istället ute och lufsade runt i skogen och plockade svamp. Så visst rörde jag på mig, men det blev inte fettförbränning som jag behöver. (Dock oerhört avkopplande att gå runt i en tyst skog, näring för andra delar av kroppen)


Nu när det är mörkt är det svårt att hinna med att träna. Vill inte ut o springa här i mörkret. Sen är det också oerhört svårt att komma iväg de veckor jag har barnen. Kan ju inte lämna dem när de har somnat, men nu har jag kommit på det!


Min bror o svägerska hade ett Wii Fit hemma, som de aldrig använder. Så det har jag lånat hem. Ska se om detta kan bli min nya kompis. Har testat för 1:a gången i kväll. Tog ju lite drygt 1 timma att träna effektivt i 30 minuter, men det var ju för att jag var tvungen att titta på instruktioner till varje övning. Nästa gång bör det ju bara vara att köra på. Funkar ju bra att kunna träna här hemma när killarna sover. Blir att skippa timmen framför tv:n. Faktiskt lite roligt att köra step och vara ute och jogga som en tecknad figur! Får se om detta kan vara något.


  

Av Jessica - 17 januari 2012 18:30

Attans vad mycket vardag det blev idag. Barn som skulle upp och iväg på morgonen, lämnas på dagis. Mamman vidare till jobbet. Stress iväg hem från jobbet. Hämta barn på dagis och fritids. Det var faktiskt ljust när jag anlände till skolan - det är ett plus i vardagens rutiner.


Idag enkla lösningen, sushi till middag. Efter det läxläsning med 2 stora, TRÖTTA killar. Massor med läxor. Oscar hade läsläxa och en läxa om kroppen, dock ingen av dessa tills i morgon, men lika bra att börja. Axel hade matte, veckans skrivläxa och läsläxa. Enbart skrivläxan tills i morgon, men han har så mycket läxor. Finns även kvar en engelskaläxa som vi inte påbörjat ännu. Där efter lite röj här hemma, sätta igång en maskin tvätt med smutsiga jackor, torka vantar på "sko-torken", ordna skolväskor till morgondagen, plocka undan disk, städa kaninbur, klippa barnens naglar....etc, etc, etc....


Känner ni igen er???? Nu en snabb stund framför datorn. Killarna ska i säng om 30 minuter. Ska försöka så veckan inte blir helt outhärdlig för oss alla. De stora killarna kom hem från Italien vid midnatt, och efter bara några timmars sömn upp till skolan. Så ikväll TIDIG kväll, och de protesterade inte när jag sa att de skulle i säng kl. 19!


Tror även jag ska försöka fortsätta med lite tidigare kvällar.... somnade igår vid 22. Var verkligen helt slut efter massagen. Hörde aldrig när mamma gick och la sig. Hon satt kvar uppe i soffan och tittade på tv:n. Jag har ju min säng i en del av vardagsrummet, men jag somnade ändå.... Känner mig även ikväll väldigt trött. Kan det fortfarande vara verkningar efter massagen? Jösses vilken genomkörare kroppen fick.

Ovido - Quiz & Flashcards