Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Jessica - 14 februari 2012 21:06

Idag är det ju alla hjärtans dag, och det verkar alla veta om. Igår hade det knackat på hemma hos barnens pappa, strax efter vi hade åkt där ifrån. Det var en tjej från Axels klass, som lämnade en present och ett kort till Axel. SÅÅÅÅ GULLIGT!!


Ikväll fick Axel hit presenten. Det var ett egengjort kort och en present. I presenten fanns en chokladask och en liten mjukisnalle som håller i ett hjärta. Frågade Axel om jag fick ta ett foto, och det fick jag. Men med omtanke av tjejen, så tog jag ej på det gulliga kortet.


 


Man blir bara varm i hela kroppen. Kan inte säga det nog: så gulligt!!!


Det väcker många tankar! Att min lille kille en dag kommer bli stor, att han hellre kommer krama någon annan än mamma. Att det dessutom verkar gå fort tills han kanske blir "stor". Sen väckte det också tankar på när man själv gick i låg och mellanstadiet och var kär. Då var det mest roligt, inte så jobbigt som det blev sedan när man kom in i tonåren och hormonerna spökade.


När jag gick i skolan hade vi en brevlåda i klassrummet. Där skrev vi brev till varandra under veckan, och på fredagen under "roliga timmen" delades posten ut. Det var ett och annat kärleksbrev som lämnades i den lådan, och även ett och annat som fick följa med hem. Det största var dock när det ibland kom ett brev med riktiga posten, det var stort. Kommer speciellt ihåg när jag skickat ett brev, till min dåvarnade stora kärlek, med riktiga posten. I nästa brev i skolan fick jag pengar för portot!


Ja, Axel fick ju såklart ringa till tjejen och tacka för sin present. Han som i vanliga fall är ganska så kaxig säger: mamma, kan inte du ringa! Skulle inte tro det. Nästa förslag var att skicka ett sms, men dels har vi inget mobilnr och dels tyckte jag att han gott kunde ringa. Sen hävdade han att han var dålig på att prata, vad ska jag prata om? Du ska tacka för presenten och så kan du väl fråga vad hon gör på sportlovet, eller om hon tittat på melodifestivalen. Mamman försökte komma med några enkla förslag. Han fick vara i fred i sitt rum, men kom ut väldigt fort. Så jag fråga om det var nån som svarade. Det var det, och det var hon, vilket var tur tyckte Axel. Vad sa du då, frågar den nyfikna mamma. Jag sa: "tack för presenten" "hejdå"....... Suck! Men samtidigt - så gulligt!!!


Hoppas tjejen blev glad för det korta samtalet.

Av Jessica - 14 februari 2012 14:29

Så är den här, årets första........ja tyvärr inte nåt trevligt. Utan årets första spya.....bläääk. Oscar klagade i förmiddags över att han hade ont i magen och kände sig matt. Sen gick det inte många minuter innan han rusade på toan och tömde sig helt.....


Tur vi inte hade några större planer och tur att vi inte är i fjällen! Har redan testat på det där med vinterkräk i fjällen, och även att köra hem med bilen full av vinterkräksjuka medpassagerare. Inget man behöver testa på om det går att undvika, jag lovar!


Dock tacksam för att barnen är stora och känner vad som är på gång. Var ju så äckligt när de var små och magsjukan bara slår till. Värsta spyorna, bara rätt ut där de befann sig. Nu hinner de ju till toan, eller kan i värsta fall fixa det med en hink, som ständig medföljare.


Så här blev det ändrade planer, inget bad i morgon. Ingen kompis på besök, även om han självklart är välkommen.... Fick ju även ringa jobbet och förvarna om frånvaro på torsdag, kanske ev. även på fredag, beroende på hur det går. Vill ju inte dela med oss av detta till mormor o morfar.


Håller nu alla tummar att vi andra håller oss friska....


  

Av Jessica - 14 februari 2012 10:27

Idag är det alla hjärtans dag, verkar inte riktigt vara den andan här hemma..... varit ett och annat hårt ord mellan killarna redan på morgonen. Försöker att inte lägga mig i deras dispyter allt för mycket, men när det gäller ordval är jag direkt på dem när det används ord som jag inte tycker skall användas. Tror det är viktigt att vi föräldrar markerar direkt, på sånt beteende el. språk som ej är acceptabelt.


Idag är det ju dessutom vår 1:a dag på sportlovet. Det har snöat en del i natt, gillar!! Dock plusgrader ute, vilket inte är lika kul. Killarna verkar inte alls sugna på att ut och leka. Är sysselsatta med Wii, medan lillebror sjunger och grejar i sitt rum. Tänkte först, att jag får se till att vi kommer ut. Men varför måste vi??? Alltid så många måsten och borden. Klart att barn mår bra av frisk luft, men de får ju det varje dag. Vi ska sedan iväg och handla, och i eftermiddag frissan. Så nu har jag bestämt att vi SOFTAR!!


Så länge barnen är nöjda, får de greja här inne, jag ska göra det samma.


Varför alltid stressa mot något annat? Vi stannar här, både fysiskt och mentalt, och trivs med det vi gör!


Ha en underbar alla hjärtans dag! Stora hjärtekramar till er alla!


  

Ovido - Quiz & Flashcards