Alla inlägg den 20 februari 2012

Av Jessica - 20 februari 2012 12:45

 


Igår kväll började det... kände mig inte alls bra. Fick så jäkla ont i magen efter middagen, och det satt i i flera timmar. Så även idag på morgonen, har haft svårt att stå helt upprätt, utan vill böja mig.... känns lite bättre då. Så idag blev det vård av mig själv.


  • Ont högt upp i magen, mellangärdet
  • Uppblåst och bubblig i magen
  • Illamående

Vad blir det för diagnos på dessa symtom????







Vet inte om ni alla försöker ställa diagnos på er själva, eller om det är en yrkesskada. Jag trodde först att jag blivit magsjuk, Oscar var ju dålig i förra veckan. Fast jag blev aldrig "dålig" i magen och fick spendera extra tid på toaletten.


Sen funderade jag över magkatarr. Har ju haft det vid några tillfällen i mitt liv, men har ändå inte upplevt mig så stressad att jag borde få det just nu. Samt att när jag haft magkatarr tidigare har det svidit rejält i magen efter att jag ätit eller druckit, men det har gått över på någon halvtimme. Samt att det onda inte riktigt sitter på samma ställe som det brukar. Därför tveksam till denna diagnos, har ändå varit på apoteket och köpt Omeprazol. Brukar få köra en kur när jag har magkatarr, och det hjälper gott. Tänkte att det kan väl inte skada i alla fall.


Ringde sen till jobbet och sa att jag räknar med att komma i morgon. Vill inte att det skall vara någon magsjuka, och det verkar ju absolut inte så. Lättare att leva med magkatarr. Men så när jag pratar med en jobbarkompis så säger hon: men du har ju gallsten!..... Jag åt lax igår precis innan jag fick så jäkla ont i magen.


Hon har själv ont av gallsten då och då, och hon berättade att läkarna först trott att hon hade magkatarr!!!.... Så skadad som jag är, fick jag då googla på gallsten och friska upp mina kunskaper. Mina symtom stämmer väl med gallsten..... Så vem vet?


Fast så är det alltid när man ska "diagnostisera" något, symtomen stämmer in på så mycket! Tur jag inte är doktor!

Ovido - Quiz & Flashcards