Alla inlägg under januari 2012

Av Jessica - 3 januari 2012 17:53

Jag har ju så himla svårt att komma i säng och sova. Vilket leder till att jag blir så outhärdligt trött. Men som för oss alla, kommer o går tröttheten under dagen och kvällen. Ibland stunder då det bara inte går att hålla ögonen öppna, och ibland stunder då jag är hur pigg som helst.


Just nu är jag inne i en sån där period av outhärdlig trötthet. Vill bara sova, hela kroppen längtar efter att få sova....Men kan inte sova redan. Ska duscha, städa kaninbur, boka tid för bilbesiktning. I övr. inga andra "måsten" ikväll.


Har läst om att vi alla har ett s.k sömntåg och när det kommer är man trött. "Bara att hoppa på och man somnar så gott". Jo men visst! Jag har inga som helst problem med att somna, när jag väl tillåter mig själv att göra det. Men just nu känns det lite för tidigt.


Men va fasen....har det där jäkla tåget bara 1 avgång???....


  

Av Jessica - 2 januari 2012 20:00

Här är den. Resultatet av kvällens matlagning. Den blev fin, hoppas den smakar bra också. Lär ju räcka till några luncher för mig! Bara att komplettera med lite sallad.


 

Av Jessica - 2 januari 2012 19:51

Varför är jag trött idag då? Jag som hade så bra intentioner igår kväll. Var trött och kom i säng i bra tid. Men.... sen min vana trogen, så fortsatte jag läsa i min bok...


 


Sen kunde jag ju f-n inte sluta innan boken var slut. Då var klockan närmre 1.30 Då är det inte så konstigt att man är trött när klockan ringer 6.30 Inte blir man heller piggare under dagen.


Idag är jag alltså trött och jag blir trött på mig själv. Att jag aldrig lär mig!


Så ikväll ska jag försöka att inte påbörja någon ny bok. Såg att "sommaren med Göran" kommer på tv. Den har jag inte sett, så ska nog se den och sedan lägga mig och SOVA!


Vad tror ni om det?

Av Jessica - 2 januari 2012 19:47

...den inslagna vägen. Det vill säga, bli lite bättre på att laga mat och bli mycket bättre på att ta hand om de livsmedel jag har köpt. Hade en del ägg i kylen, som borde användas. Så igår kväll satt jag och funderade.... omelett - nej kände inte för det, pannkaka - nej kände inte för det heller, äggröra - nej, inte det heller. Efter en stunds funderande och googlande för att få idéer, så hade jag bestämt mig. Behövde bara köpa till lite grädde, skinka, purjolök och testade även med lite fetaost med soltorkade tomater... Vad blir det av detta?


Jo, tillsammans med mina ägg och vanlig ost som jag hade hemma, blir det en variant av Quiche Lorraine. Just nu står den i ugnen, och det doftar lovande!

Av Jessica - 1 januari 2012 21:37

....ja, Denise Rudberg alltså. Eller...ja....hennes böcker. Läste ut denna här om kvällen:


 


Lite lagom med glamour. Så lättläst, men svår att sluta med.


Känner redan att jag är trött, vilket är bra. Tänkte därför passa på att snart gå och lägga mig. Brukar ju inte komma i säng före midnatt, och i slutet av arbetsveckan är jag mer eller mindre död. Bra att börja denna veckan lite bättre. Så snart kryper jag ner och fortsätter på min 4:e bok av Denise.


Om några timmar skall man ju åter vara på jobbet. Gott att det bara är 4:a dagars vecka denna veckan också!

Av Jessica - 1 januari 2012 18:38

....att det blir någon förändring under det nya året!..?


Jag är usel på att laga mat varannan vecka, dvs. de veckor jag är själv. Tycker det är så ofantligt tråkigt att laga mat och är jag själv så gör jag inte det. Brukar köpa lunch och på kvällen blir det t.ex fil o macka. När barnen är här lagar jag mat så gott som varje dag.


Men vet ni vad! Barnen har hämtats av mormor & morfar, så jag är själv, MEN jag har slängt in lite mat i ugnen!!! Kors i taket! Ännu större kors, eftersom jag slängt ihop nåt av lite rester! Hade lite köttfärssås i frysen, men ingen pasta hemma. Däremot lite potatis kvar i kylen, samt lök o morot. Så allt skivades ner, lades i en form, lite krydda, grädde och ost. Vips in i ugnen. Så idag får jag lite mat, samt att det kommer bli 1 eller 2 matlådor!!!


Borde bli bättre på att laga lite mat, även när barnen inte är här. Samt att dessutom bli bättre på att använda de livsmedel jag har hemma. Man läser ju då o då i tidningen om hur mycket mat som slängs. Tyvärr måste jag erkänna att jag tillhör en av dem som kastar mycket mat... Frukt blir liggandes o kastas, potatis blir liggandes tills den blir helt mjuk, rester som jag tänker att jag ska anv. fryses inte in och får sedan kastas, etc, etc, etc...


Så detta kanske är något som jag ska försöka tänka på och förändra så gott det går!..


Kan jag minska det som slängs med hälften, så har jag kommit en bra bit. För mig känns det "good enough", för jag siktar inte på perfekt!

Av Jessica - 1 januari 2012 14:01

Ja, så var det nya året här. Visst känns det precis som det förra!  


Nyårslöften har jag slutat med för länge sen. Varför ha löften vissa dagar på året??? 


Hade en mysig nyårsafton. Först tillsammans med barnen o deras pappa, samt fam. Wennerqvist, för att titta på GP´s fyrverkeri, som var en stor flopp!!! Snacka om dimma. Barnen besvikna!... Men inget man kan göra något åt.


Fam Wennerqvist åkte vidare, och vi var själva. Eric bjöd på mat. Mysigt, avkopplat umgänge med barnen. Hjälpte Axel & Oscar att lägga in nummer i sina mobiler. Tittade i smurfbok tillsammans med Peter. Efter maten hade Eric lovat barnen att skjuta upp lite av deras smällare. Att barnen kan roas av så lite. De lite större raketerna o smällarna sparade de till 12-slaget.


Vid 22-tiden var jag hemma. Lille James verkade ta det mesta smällandet med viss ro. Duktig kille! När det smällde som värst hade jag honom i famnen, och då var han lugn.


Kan inte sluta förundras över alla dessa raketer. I år var det verkligen fullt på himlen mellan 23.45 till 00.15 Var får alla männsikor pengarna ifrån?? Det är ju inte precis några små raketer som smälls upp. Stackars de vilda djuren...


I år kom det dock en och annan ris-lykta svävandes i himlen. De ger en helt annan känsla och eftertanke. De är såå fina tycker jag. För min del skulle det räcka med 1 stort fyrverkeri, och inget mer, sedan bara mängder av brinnande ris-lyktor som sakta stiger mot den mörka himlen! Det vore nått!


Ha nu ett bra 2012! Det ska jag försöka ha.

Ovido - Quiz & Flashcards